Skip to main content

INSURANS..?? Perlu sangat ke..??

Salam..!!

Semua kesayangan ambe, sihat kah kamu..?? Make sure korang sihat kalau xnak termuntah atas keyboard bila baca blog nan indah ini.. Macehhh...

What do u know about insurance..? Simpanan suka suki kah...? abang2 pakai tie tepi jalan kah..? atau pun kawan-kawan yang tetiba muncul cerita pasal nak jual insurans setelah lama menghilang..? Is that insurance for u..? ohhh... sy memang poyo berbahasa Inggeris..

Memula dulu kalau aku dengar orang menjerkah aku dengan tetiba nak sembang pasal insurans, memang aku elergik... poooodah..!! 

"P main jauh2..! Buat apa aku nak bazirkan duit aku dengan ambil insurans kau padahal company tempat aku kerja dah bagi aku medical card (insurans).. EEWWHHH..!!"

 Begitu sinis minis pandangan seorang Rura pada penjual insurans.. Aku yakin, bukan aku sorang je.. kan..? kan..? kan..? Jangan nak geleng kepala..!

Tapi sedarkah wahai kengkawan maya ku yang samtek & ensem sekalian, sebenarnya insurans tu penting gila..!!  Apa yang membuka mata aku, bila aku tengok kaum sejenis yang tak ambil insurans, mereka sendiri ditimpa musibah. Dah la disahkan ada cyst (contoh untuk kaum wanita), itu pun dah cukup buat susah hati.. Nak pulak kena bayar bil hospital... Pitam & menggigil sejenak..

Yes..! memang company ada sediakan insurans untuk kita, tapi 100% kah pelan insurans tu cover..? Bila nak buat rawatan susulan kena mohon kelulusan pihak atasan pulak... Payah..

Tak mendoakan @ tak meminta pun untuk kita ni diserang hendap oleh penyakit2 yang (*&%&*^  itu, tapi tak salah berjaga-jaga keeenn...


Kenapa perlu takaful, walaupun company dah bg medical card?

Jwpn:
1.       Medical card company hanya sah selagi pemegang kad masih hidup dan bekerja. So, kalau pemegang kad berhenti kerja, meninggal, sakit teruk (medical board), Bersara, kad dah kira NOT VALID. Tapi, kad takaful masih valid sehingga umur 80thn.

2.       Lps pencen baru nk ambik takaful? Maaf, dah terlambat. Mana2 syrkt insurans TAK TERIMA. Sbb? Dah berusia dan berisiko utk mcm2 penyakit. Jadi, persoalannya...bolehkah korang confirm yang sehingga korang pencen, x akan kena apa apa penyakit?, bolehkah korang confirm, yang sebelum korang berhenti kerja, ahli keluarga yang lain tak kena penyakit?, dan bolehkah korang confirm, boleh hidup sampai hari tua?

3.       Bajet takde? Masalah bajet adalah masalah priority okayyhh. So, dahulukan KEPERLUAN dari kehendak. Kalau bajet makan Kenny Rogers seminggu sekali, memanglah tak cukup. Kalau tengok wayang 3 x seminggu, boleh jadi juga tak cukup. Daripada duit habis bayar hutang tah apa apa, baik asingkan sikit untuk bantuan masa depan. Tak banyak pun, sikit je.. Jadi terpulang...kalau hiburan,makanan dan pakaian berjenama itu lagi penting dari perlindungan diri dan kesihatan tubuh badan...silakan.
"Pada mereka yang bergaji Rm2000-5000, untuk Rm150, atau Rm200 bayaran medical kad ...kalau disimpan setiap bulan selama 30 tahun di dalam ASB, tidak akan menjadikan u orang jutawan. Begitu juga halnya..jika rm150, atau rm200 bayaran medikel kad Takaful, kalau dibuang setiap bulan kedalam longkang selama 30 tahun juga, tidak akan menjadikan u orang miskin papa kedana"



Nampak..? ke masih blur2 macam aku memula dulu... tak apa... mungkin kena bertapa & fikir dalam2 baru boleh nampak.. Next entry aku cerita apa pentingnya insurans untuk anak-anak pulak.. & macammana insurans ni bole dikatakan simpanan hari tua serta mensavingkan saving yang ada..SUPER POWER..!!

wwhooaaa..!! dasat..!!



Serious, aku bukan nak promote or what ever... But aku nak share dengan semua readers aku... (ade ke reader mak ni..? ) INSURANS PENTING GILE OOOIIIII... haaaaa~~ geram.. xde faedahnya aku nak share something if aku sendiri rasa benda tu tak bagus.. kan toq..?

well, its for ur own future rite..?

if anyone nak tau lebih lanjut about insurans yg aku join ni, boleh PM aku, aku akan try explain sampy korang pulak pakse aku tolong korang dapatkan insurans tu...  Giteewww..

holwatunmasrura27@yahoo.com

thanks sb bace blog kite... ailebiu..!!

Muahh...!!

Salam....

p/s : thanks to TAKAFULMAN for all info..! i loiikee..

Comments

  1. tehehe~ ayah sy pon buat takaful.... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.... xrugi kan amek takaful prudential bsn...?

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

CHECK LIST PERKAHWINAN

Salam... Hye B2B  ..!! Excited dok survey preparation for your wedding..?? Last N3 aku post bout "Checklist Pertunangan". So now, aku nak post bout..... tadaa..!! " CHECK LIST PERKAHWINAN "  Besties..! Gemoknye akuuuu ketike itu... Lembutnye pipi u.. Meh tenyeh sikitttt.... Excited x nak kahwinnnn uolzzz..??? hehee k la, byk yang uolz kena baca, so xreleven rasanya nak kumat kamit panjang berjela-jela... Gitewww... So, selamat membaca & menjulingkan mata anda. 12-10 Months Before Ceremony Tentukan tarikh & hari perkahwinan – Booking for MUA (solemnization) – Booking for MUA (reception) – Booking for OP – Booking for OV - Catering for Solemnization – Catering for Reception - 9-8 Months Before Ceremony Solemnization’s place – Reception’s place – Solemnization theme – Reception theme – Family theme for bride side – Family theme for groom side – 7 Months Before Ceremony  Listdown b

Checklist : Pertunangan

Salam.. hye fellah......!! Kiutnya awak baca blog kita... eheheh ^_^ Ok lah dear readers... Now aku nak share dengan kamuuu semua, Senarai Periksa (Checklist) untuk memastikan sebuah majlis pertunangan itu berjalan lanchorrr & supaya kita tak jadi hijau kerana marah dihari pertunangan.. Masa tunang tu muke mesti kasi sweet, blushing2. Jangan sampai bakal mak mentua terasa nak mempertimbangkan semula untuk menjadikan anda sebagai menantu... gitewwww... So adik2 (dah kahwin ni terasa tua sikit), pertunangan ni bukanlah sesuatu yang wajibulghunnah. Cuma 1 stage / adat untuk kita lebih mengenali pasangan kita lebih mendalam sebelum diijabkabulkan.. Tapi bukan lah lesen untuk kita terlalu "mendalami" pasangan iteww... salah..!! haaaa~~ Terpulang untuk kita nak buat majlis secara besar-besaran (sampai panggil artis datang buat magic show) atau secara kecil-kecilan (buat magic show sendiri depan tetamu)..Macam wajib pulak way ma

!!..DEMAM PANAS..!! - Daun Bunga Raya

Salam.. Hye uolz yang vouge de vass..!! iolz nak bercerita sambil bagi petua kat uolz ni... Sejak bila blog ni jadi blog petua..? Blog aku, suke hati aku la... hahaaaii Nak dijadikan ceritaaaaa.......... jap, betulkan anak rambut terkeluar dari tudung.. Okay, sambung balik... My beloved hasben demam baru-baru ni.. even just dok lepak sebelah dia pun dah boleh rasa kebahangan kepanasan kesuhuan kebadanan dia tu.. panasss... hot..! hot..! So, sebagai isteri yang soleha... Jap, nak betulkan tudung plak, kurang labuh rasanya...  Aku pun fikir la, apaaa nak dibuat.. nak bagi makan ubat, ubat xde... Lagi pun dia mana nak makan ubat-ubatan sangat ni.. Hasben kate badan rasa xselesa, perut macam senak. Susah nak buang angin.. Uiiii.... Memandangkan masa tu kat hotel, hasben kursus 2 hari.. Ape la sangat peralatan yang ada kat hotel tu.. Gergaji, tukul besi, cangkul.. Before tidur just bagi dia minum air suam, lepas tu tuamkan perut dia.. Letak air panas dalam botol, balu