Thursday, August 16, 2012

Tanah, Air, Api, Angin.


 Salam uolz..!

Baru2 ni ade bace tentang sifat Tanah, Air, Api & Angin. Aku suke membaca, & agak tertarik dengan entri mcm ni. Tapi untuk suke2 enon je.. Xperlu la nak percaye kot.. Bile dah bace rase cam kelakor pon ade gak youpp..! haha entah betol ke tidak taaah.. Meh haku share..! 

(1) Tanah = anak pertama, anak kelima, anak kesembilan (aku anak pertama..! kak long lawa..! hahaha)
(2) Air = anak kedua, anak keenam, anak kesepuluh
(3) Api = anak ketiga, anak ketujuh, anak kesebelas
(4) Angin = anak keempat, anak kelapan, anak keduabelas

TANAH (saye..! saye...! sape yang same sile angkat kening...^_^)
  Jenis : Deria. (deria..??? erkkk.. xphm)
- kewanitaan (ladies sgt i ni toqq..)
- menghargai kebendaan (pemadam darjah satu pon still simpan lg.. haaaa.. nampak....)
- keras hati (sikit je)
- sabar (sabar tunggu KTM delay selalu.. kire betol la ni kan..?)
- disiplin diri (harus lahhhh..! mkn mesti smpy abis, disiplin kan..)
- berhati-hati (jatuh moto, kepala terhantuk kat almari, jari asik kne pisau bile potong sayur, hati2 sgtttt..)
- boleh diharap (anak harapan katenyee)
- tidak tegas (patot la anak2 buah aku xtakot kat akuu..)
- cekap (cekap, tepat & betol...! kecik2 suke main polis entry want to jagaa..)
- percaya hanya perkara yang boleh dicapai oleh deria. (emmtahlaa)

(JENIS PANCAINDERA: SYAHWAT, KERING) (Ape itu..?)
- Sedar mengenai hakikat diri (ye, i sedor sape diri i)
- menilai material (ape yang nak dinilai hakoq pon xtauu..)
- tabah hati (tabah menunggu jodoh sampai.. hahahahh)
- efisyen (pergghhh.. episen..! kau ade..?)
- muram atau sugul (ujung2 bulan memang sugul tunggul sajee)
- diberatkan oleh keperluan (diberatkan oleh lemak tu kire same x..?)
- Kepala angin (gile r, kepale aku byk angin, patot la sendawa berdas2)
- bimbang (bimbang bile kne diet LAGI)
- tegas (td kate xtegas, ni tegas pulok.. getisss)
- tenang (muke tenang cam ni mesti mak mentua syg)
- boleh putus harapan (mau xputus harapan..?? xbole mkn nasi byk daaah)
- tidak peramah (yeke..? erkkk.. eh, yeke ni..??? haaaa..ye ke weyyhhh..??)
- Badannya kurus (KURUS..????? kire betol la ni... sukenye hati kite..)
- kurangnya tidur (cite kat astro byk bes2..)
- tidak sabar jima' (awas..!)
- selalu sihat (mmg SIHAT)

- banyak kerja. (pekerja cemerlang gemilang keeennnn)

AIR
Sifat air dikaitkan jenis Perasa. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Lemah-lembut, dalam perasaannya, mengasihani, memaksa, penakut, kepala angin, imaginatif, lemah terhadap siksaan atau teguran, berahsia, memahami, tidak tamak, artistik.

(JENIS PERASA: FIKIRAN, BASAH)
Lemah lembut, perasaannya dalam, belas kasihan, penakut, ada angin, imaginatif, mudah terluka hatinya, berahsia, mudah memahami perasaan orang lain, tidak tamak, ada bakat seni, positif, berhati-hati, berfikiran panjang, aman hatinya, terkawal, boleh dipercayai, penyabar, tenteram. Tubuhnya tambun, banyak lemak, banyak tidur, sedikit malas, lambat dan agak kurang faham.

API
Sifat api dikaitkan sebagai jenis Intuisi (kebolehan mengetahui sesuatu melalui bisikan kalbu). Ia digolongkan sebagai sifat kelelakian. Pentingkan diri, megah, bersemangat tinggi, kompetitif, perlukan ruang, kebudakan atau kurang matang, keras hati, kecenderungan ke arah tidak peka terhadap sesuatu, sentiasa sedia untuk menempuh sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan masa depan.

(JENIS INTUITIF: CINTA, PANAS)
Pentingkan diri, megah, semangat tinggi, kompetatif, perlukan ruang, keanakan atau lurus, menaruh harapan, cenderung untuk tidak sensitif, sentiasa sedia untuk sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan baru, yang mana orang lain tidak terfikirkan. Perasa, gelisah, agresif, mudah teransang, mudah berusaha, pemaksa, optimis, aktif. Kerjanya segera, jalannya cepat, terang hati, panas tubuhnya, kurang tidurnya.

ANGIN
Sifat angin dikaitkan dengan jenis Pemikir. la digolongkan sebagai sifat kelelakian (masculine). Lelaki ini berpegang kepada teori, tidak mudah terpengaruh oleh pendapat orang lain, objektif, rasional, menghadapi kesukaran untuk melibatkan emosi, menghargai kebolehan intelektual, mahukan kebebasan, mempunyai mentaliti ambil mudah, sukakan fakta dan figura.

(JENIS PEMIKIR: JIWA, SEJUK)
Orang teori, sukar dipengaruhi, objektif, rasional, sukar terlibat dalam hal emosi, menilai tinggi kebolehan intelektual, keperluan untuk bebas, mentaliti ambil mudah, suka pada fakta dan figura. Mudah bergaul, boros, banyak cakap, responsif, mudah berbincang, bersemangat, sikap tidak kesah, pemimpin. Tubuh nipis, kurang daging, banyak darah, kreatif, sederhana.


Haaaa... da baca sifat korang..? Amacam, betol ke x...? huhuhuh Jangan percaya sgt tau.. Ni cume teori je... takat nak bace, kerut2 dahi tu bole la.. Ape pon, Thanks for reading dear..!!

Monday, August 06, 2012

keREWANGan

Salam..!

Ade lagi ke zaman sekarang ni orang yang hobi nak rewang merewang ni..? Ade la dik noonnn... 

Nak dijadikan cerita, semalam aku join 1 kenduri tahlil, rumah kawan aku.. Sebelum aku sampai rumah dia, aku dok fikir yang bakal aku jumpa mesti  mokcik-mokcik. Macam mane nak cari geng...??? Sempat lagi nak cari geng kat kenduri tahlil.. Gile aku ni...

Bila dah sampai, rupa2nya sangkaan aku ada sikiiiittt tergeliat. Ramai jugak anak muda remaja macam aku rupenye.. (Muda remaja kahh akuuuhhhh..? Rase mual pulak tetibe.. haha)  Yang sebaya aku pun ada datang, kawan kelas aku pun ada.  So, masuk rumah je aku terus cari kawan aku tu & duduk je sebelah dia. Jujur nak cakap, aku meme jarang bercampur dengan kejirannan aku tu... hampehkan cik rura ni..?

Sumbangan Pokcik Google

Waktu berbuka dah nak dekat, jemaah kenduri pun da habis baca doa. So, ape tunggu lagi, time2 tu la para wanita2 yang datang akan busy. Angkat dulang, hidang pada jemaah kenduri, & pastikan semua dapat bahagian masing2. 

Mula-mula aku just anggap "owhhh, ini kerja orang tua.. yang muda mudi ni mesti dok tepi je kot".. Tergeliat lg sekali, kali ni pakej dgn terseliuh. Semua para wanita, tak kira tua or muda, bahkan yang sebaya & lebih muda dari aku terus bangun & buat kerja masing2.. Tak kan aku nak tengok je john..?? Mesti la ikut bangun & tolong apa yang patut.

Ni la bahananya bila mak ajak join kenduri tp liat nak pegi. Once kena pegi sorang2 da terkezutt... Padan muke ambe..

Bagi pendapat aku, budaya rewang ini perlu dihidupkan semula dalam masyarakat terutamanya untuk masyarakat di taman-taman perumahan dan di bandar. Rewang ni suatu budaya yang baik sebab dapat merapatkan ukhuwah di kalangan masyarakat setempat. Waktu rewanglah kita dapat bertegur sapa dan mengenali jiran tetangga dengan lebih dekat. Kita tahu anak siapa, lorong mana jiran kita tinggal ,pekerjaannya, kahwin dengan siapa, ada anak BUJANG ke tak, & lain-lain. Sesuatu majlis akan nampak lebih meriah dengan kehadiran jiran-jiran yang datang membantu berbanding majlis yang nampak lesu mesu biar pun gah dengan katering berserta pelayan yang ensem2 & lawa2. Katenyee...


Ada yang kata ‘rewang’ adalah tempat kaum wanita mengumpat, mengeji & mengambil tahu hal orang lain. Tapi bagi aku bila datang ke majlis rewang, aku lebih kenal jiran aku. Terutamanya bagi orang yang macam aku, sugar glider bawah selimut. Kiut sikit la dari katak bawah tempurung. 

Jadi, lepas ni mungkin tak ape kot kalau aku nak join rewang lagi.. Seronok jugak sebenarnye, walaupun pada mulanya aku agak "keras kejung" sebab xbiasa. Padan muka ambe lagi sekali.

So, kawan-kawan..!! Jangan jadi macam ambe...Rajin-rajin la ikut mak pegi join venture merewang kat kenduri jiran tu yaww... Nanti korang kahwin xpayah upah katering yang mahal gile ungke tu, jiran-jiran yang baik hati mesti datang tolong masak.. Meriah uolzz..! 

Rewangkan lebih bagus & menjimatkan...?

Thanks coz reading yahh..! muahxoxoxo... lebiu..


ZAWARA.

...