Skip to main content

Simple Make Up Tutorial By RuRa



Salam...

Tak semena-mena post kali ni agak menyerlahkan lagi kegedikan ai yang sangat kiut di alam maya. Mak nak ajar anak-anak ikan mak semua make up walaupun sebenarnya makeup mak nan hado je.. Pedulik hape ai..

Kita nak buat tutorial make up yang simple je, boleh la nak pakai pergi office ke, pegi kenduri kahwin ke, pergi main golf ke, nak pakai duduk dalam rumah pun bole.. berhias untuk suami keeeeennn.. Kerlas jemmss..Mampu ke tideekk..

Masa yang diambil tak lama, boleh buat sepantas mungkin. 5-10 minit je. Kalau mood lipas kudung, lagi cepat siap..!! Perkakas yang kena sediakan, just yang basic je pun dah cukup. Contoh makeup stuff yang aku pakai for this tutorial is :


Temulawak face cream,
D’ADZA compact powder,
D’ADZA lipstick,
Sendayu Tinggi lipstick,
Silky Girl Honeywood blusher,
ZA liquid eyeliner,
ZA mascara,
Mary Kay Satin Lip, lip balm,
Mary Kay Ultimate Mascara (tester).

Tak banyak kan..?? Sikit je kaaaaan..?  Tak sampai 10 barang pun, tah2 korang pakai lagi banyak n vogue dari aku.. hahaaaii Aku tak pakai specific make up, main bedal je try semua brand. Kalau rasa ok, aku beli la lagi. Kalau tak, alamatnya simpan dalam make up bag  & jadi pekasam.  Bagi aku tak mahal pun tak apa, asalkan bila pakai aku rasa selesa & rasa gojes gila.. Maaf, ai terpakse perasan, puuii..

Jom kita start step by step..!


 
Bermula dengan muka yang kusam, sembab, bajet comel, eye bag sekilo & hitam. Sebelum start make up, lebih mudah kalau korang dah pakai lens siap-siap. And make sure cuci muka dengan air sejuk supaya kulit muka korang dalam keadaan lembab lembab gitewww..

Tolong la lempang budak ni

 Calitkan krim muka, then ratakan. Aku pakai Temulawak je, oldstuff gila menda ni, dari zaman mak mak dulu dah ada. Kat Mydin baru RM2.50..!! Murah, but yet aku rasa sesuai ngn muka aku.. Tak letak byk pun tak apa, macam ai, kulit ai ala-ala kak Beyonce, sebab tu la ai calit penuh 1 muka..! hehe



Sapukan bedak dengan rata, tab tab kan je.  Bedak yang aku pakai ni exclusive aku dapat dari blogger yang aku sangat adore , Mak Dara. Macam mana aku dapat, nanti2 ai cerita. Bedak ni sangat best..! tak payah la berusaha tempek banyak2.! Sikit pun dah ok, Nampak naturaaaaal je.. Haaaaa.. Naturalnye muke maaaaaaaakk...



Sekarang, time to kemaskan kening yang tebal & berserabut. Just sikat ke belakang je, asal Nampak kemas. Aku pakai Mary Kay Ultimate Mascara (tester) yang aku dapat masa attended grooming class. Memandangkan mascara ni dah nak kering, aku pakai untuk sikat-sikat kening aku. Kemas & kening nampak tebal sikit. Korang semua boleh la guna mascara korang yang dah nak kering tu, jangan buang dulu..! Still boleh pakai kan..?  Btw, mascara ni best..!! senang nak tanggal & kalau pakai x ada berbijik-bijik. Comelnya akuuuuu...



Lepas tu, kita pakai eye liner pulak ye. Tarik eyeliner dari depan ke belakang, kalau uolz nak boleh la buat ekor terjongket tu sikit.. hik hik hik..  Biasanya aku akan pakai pencil eye liner dulu, then baru pakai liquid eye liner, nampak lagi pekat n tahan lama. Memandangkan pencil eye liner yang mak baru beli tu dah hilang nak, mak pakai ZA liquid eyeliner je.. But still ok, senang nak pakai & pekat. ZA liquid eye liner ni aku dapat as hantaran time bertunang dulu.. setahun lebih dah, tapi still boleh pakai..!! dahsaaat kan..?



Belum habis lagi part mata..! Kita lentikkan pulak bulu mata yang sedia lentik tu agar dia bergulung-gulung... Toink..!! Toink..! Applykan pada bulu mata, then tarik ke atas. Sambil tu goyang-goyangkan mascara macam zigzag supaya hasilnya nanti bulu mata lebih tebal & panjang. Aku pakai ZA mascara.  Setelah siap kedua-dua mata, boleh la ambil telefon canggih korang dan......  
“Saya suukeee mata saya, macam SShhhooaannteeekkk je..??! Macam SShhoooaaaammmeelll  je..??!! Eeerrmmmmm.. macam SShhhoooannteeeekkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk je..???!”


Ok dah, kita teruskan pulak dengan memerahkan pipi yang gebus ini.. Sapukan dari belakang ke depan, buat bulatan & ikut tulang pipi. Dengan harapan akan Nampak effect pipi yang terangkat katenye.  Aku pakai Silky Girl Honeywood blusher. Warna yang natural je. Bak kata kawan aku, dari jauh dah nampak dah, tapi bile dekat macam softttttt pulak.. Gila kau..??? Magicnyaa..! Ai is suke this blusher..! Sebabtu dah botak pun tak tukar2.. ahaha



Setel bab pipi, sekarang kita kerjakan bibir pula. Sebelum pakai lipstick, pakai la any lip balm untuk lip skin protection. Aku gunakan Mary Kay Satin Lip, lip balm. Tak rasa panas, tak rasa sticky, bibir terasa lembuuuuttttt macam satin..! Hahahh.. Masa aku beli, sekali dengan Mary Kay Satin Lip, lip mask. Itu aku akan cerita lain entry okaaayyyy..!!



Sesetengah orang akan finish their make up session with lip balm only, tapi sesaja nak mengada, aku nak jugak pakai lipstick. Applykan macam biasa, tenyeh tenyeh tenyeh, lepas tu kemam kemam kemam. Lipstick yang aku pakai ni pun aku dapat exclusive dari MakDara jugak..! Thanks Mak Dara... Pakai lipstick ni rasa ringan, warna pun natural and paling seronok beronok, tahan lama..! Pagi aku pakai, petang still ada lagi.. muah muah..!!


Less but not least, katanya simple, tapi nak jugak tambah lagi 1 tips.. Aku kan mengada-ngada, haha.. Untuk Nampak lagi menarik, aku applykan pulak red lipstick dari Sendayu Tinggi.. Tak payah apply penuh pada bibir, just sikit je. Part tengah bibir. Calit sikit je tok, macam dalam gambar tu. Then kemam sikit2 jugak, supaya terkena pada tengah bibir atas.


emsemnye titteewwwwwww

Taaaddaaa..!!! Siap dahh.. Simple tak..? Sorry lah kalau ada ritual pelik dalam tutorial ni.. Nama entry pun Simple Make Up By RuRa, suka hati mak la nak.. Okay, setakat ni, itu saja lah skill make up yang aku ada.. Aku tak pandai sangat make vogue gedebass, tak nak la orang panggil aku pegi buat show kat sarkis puleekk.. So, sila terima ai seadanya.. hik hik hik..

Thats all for now, selamat menconteng muka, semoga Berjaya..
Ailebiu..!!
Salammm..!!



Nak wedding tips everyday..?? with free consultation..?? fuiyoh..!!
Click HERE now bebeh..! 
Ini betol-betol free oi...


Comments

Popular posts from this blog

CHECK LIST PERKAHWINAN

Salam... Hye B2B  ..!! Excited dok survey preparation for your wedding..?? Last N3 aku post bout "Checklist Pertunangan". So now, aku nak post bout..... tadaa..!! " CHECK LIST PERKAHWINAN "  Besties..! Gemoknye akuuuu ketike itu... Lembutnye pipi u.. Meh tenyeh sikitttt.... Excited x nak kahwinnnn uolzzz..??? hehee k la, byk yang uolz kena baca, so xreleven rasanya nak kumat kamit panjang berjela-jela... Gitewww... So, selamat membaca & menjulingkan mata anda. 12-10 Months Before Ceremony Tentukan tarikh & hari perkahwinan – Booking for MUA (solemnization) – Booking for MUA (reception) – Booking for OP – Booking for OV - Catering for Solemnization – Catering for Reception - 9-8 Months Before Ceremony Solemnization’s place – Reception’s place – Solemnization theme – Reception theme – Family theme for bride side – Family theme for groom side – 7 Months Before Ceremony  Listdown b

Checklist : Pertunangan

Salam.. hye fellah......!! Kiutnya awak baca blog kita... eheheh ^_^ Ok lah dear readers... Now aku nak share dengan kamuuu semua, Senarai Periksa (Checklist) untuk memastikan sebuah majlis pertunangan itu berjalan lanchorrr & supaya kita tak jadi hijau kerana marah dihari pertunangan.. Masa tunang tu muke mesti kasi sweet, blushing2. Jangan sampai bakal mak mentua terasa nak mempertimbangkan semula untuk menjadikan anda sebagai menantu... gitewwww... So adik2 (dah kahwin ni terasa tua sikit), pertunangan ni bukanlah sesuatu yang wajibulghunnah. Cuma 1 stage / adat untuk kita lebih mengenali pasangan kita lebih mendalam sebelum diijabkabulkan.. Tapi bukan lah lesen untuk kita terlalu "mendalami" pasangan iteww... salah..!! haaaa~~ Terpulang untuk kita nak buat majlis secara besar-besaran (sampai panggil artis datang buat magic show) atau secara kecil-kecilan (buat magic show sendiri depan tetamu)..Macam wajib pulak way ma

!!..DEMAM PANAS..!! - Daun Bunga Raya

Salam.. Hye uolz yang vouge de vass..!! iolz nak bercerita sambil bagi petua kat uolz ni... Sejak bila blog ni jadi blog petua..? Blog aku, suke hati aku la... hahaaaii Nak dijadikan ceritaaaaa.......... jap, betulkan anak rambut terkeluar dari tudung.. Okay, sambung balik... My beloved hasben demam baru-baru ni.. even just dok lepak sebelah dia pun dah boleh rasa kebahangan kepanasan kesuhuan kebadanan dia tu.. panasss... hot..! hot..! So, sebagai isteri yang soleha... Jap, nak betulkan tudung plak, kurang labuh rasanya...  Aku pun fikir la, apaaa nak dibuat.. nak bagi makan ubat, ubat xde... Lagi pun dia mana nak makan ubat-ubatan sangat ni.. Hasben kate badan rasa xselesa, perut macam senak. Susah nak buang angin.. Uiiii.... Memandangkan masa tu kat hotel, hasben kursus 2 hari.. Ape la sangat peralatan yang ada kat hotel tu.. Gergaji, tukul besi, cangkul.. Before tidur just bagi dia minum air suam, lepas tu tuamkan perut dia.. Letak air panas dalam botol, balu