Monday, June 25, 2012

Hati Berbelah 18ratus..!


Salam..!!

Hellooo wellooozz..

Dah lame xpost pape, tetibe lak wat tajuk sadis sedis medis kan jah..?? bajet sgt...

Kalau orang lain biasenye kate hati berbelah 2... xpon 3,... Aku buat skali 18ratus..! Motif..? Feeling2 peminat berbakul katenye..! hahahha Ape-ape pon haku ni bukan nak citer pasal diri hakuuu, almaklum, siapa la gerangan makhluk yang meminati diri ini...? Berangannnn, nan ado..!

Ok la nak, mungkin ada dikalangan readers yang pernah mengalami situasi 
HATIKU BERBELAH BAHAGI


. ewahh..!!

Time2 tu la hotak mula nak seteressss.. Dahi berkerut siap dengan lipatan sisi kain baju kurung lagi... Muke seketat2 alam kau jahh.. Tiada yang lebih ketat dari muka kau yang ketat ituueeee...

Jadi, dalam situasi itu kita mula cari jalan penyelesaian. Tanya pendapat orang terdekat.. Salah bagi pendapat, alamat merane bergande-gande. Cari la orang yang korang rasa bijak lebih sikit & most important yang lebih berpengalaman... Al-maklum lah, kita belajar melalui pengalaman kan..? kan..? kan..?

Kalau still xpuas hati jugak nih.. Kembalilah pada yang ESA.. Dia saje lah yang dapat membantu.. Hakaq ni dek non, xde la baek menor.. beriman menor.. Tapi xsalah saling mengingati & menge'share'i...

Pernah tak dengar SOLAT ISTIKHARAH..? Haru biru la kalau xpernah kan..? Solat sunat yang satu ni selalu orang kaitkan dengan mintak petunjuk bagi menentukan JODOH... owwwhhh... tapi xsemestinye untuk jodoh saje jemahhh.. (mcm2 name ko dapat )

Solat istikharah ni kite boleh buat kalau kite kompius nak wat keputusan antara dua perkara.. soal jodoh, pekerjaan, keluarga.. ape2 jelahhh.. semua boleh... Jadikan ini salah satu usaha kita, tawakal lah pada-NYA.. ( T_T mesti mak aku bangge kalau bace.. sobss )
Kalau dah sekali buat, tapi still lagi rase ragu meragui kann..? buat la lagi, ulang 7kali berturut2 pon xpe... Jangan malas..! haipppp..! 

Lagi 1, jangan la rase teramat kecewa @ ferasss tunggiiiinggg habis bile dlm keputusan yg dipilih timbulkan keinginan yang kite xsuke. Ini adalah yang telah digariskan pada azali yang xdpt dielakkan, besarrrrr kemungkinan ade hikmah disebaliknye..? sapaaa tau kan..? Mbawak kebaikan masa akan datang... ^_^

Xtau nak buat..? Xpe, meh hakaq tunjok.. Wlopon sebenarnye hakaq pon refer kat pokcik google... Jangan sentap okehh..

Tata Cara Solat Istikharah
 
Tata cara solat istikharah ni lebih kurang sama je dengan solat subuh, cume niatnya saje yang laen, iaitu berniat solat istikharah. Buat sebelum tidur ataupun setelah bangun tidur. Tersangat lah baguihh kalau dilakukan sesudah lewat tengah malam disaat sunyiss sepiss, supaya hati lebih khusyuk dalam mengemukakan permohonan kepada Allah. Solat ini sangat peribadi sifatnya. Sebab itu harus dikerjakan sendirian. Solat ini tidak perlu nak azan atau iqamah.
 
 
Lafaz niat:-
 
Ushalli Sunnatal Istikharaati Rak’ataini Lillahi Ta’aala
Sahaja Aku sembahyang sunnat istikharah 2 rakat tunai kerana Allah Ta’ala
 
 
Rakaat pertama-
Baca surah Al-fatihah dan surah Al-kafirun
 
Rakaat kedua-
Baca surah Al-fatihah dan surah Al-ikhlas
 
Selepas salam, bacalah doa yang disarankan dalam istikharah.
Dalam berdoa sebaiknya menyebutkan permintaan yang ingin diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t. misalnya: “Ya Allah, jika hal ini….(sebutkan namanya)”
 
 
 
Doa istikharah
 
Setelah selesai solat, berdoa seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW:
 
 
 
Allaahumma inni astakhiiruka bi’ilmika, wa astaqdiruka biqudratika wa as aluka min fadhlikal azhiim. Fa innaka taqdiru wa laa aqdiru, wata’lamu wa laa a’lamu, wa anta allaamul ghuyuub.
 
Allaahumma inkunta ta’lamu anna haadzal amra khairun lii fii diinii wama’aasyii wa ‘aaqibati amrii, ‘aajili amrii wa aajilihi faqdurhu lii wa yassirhu lii tsumma baarikliifiihi. Wa inkunta ta’lamu anna haadzal amra syarrun lii fii diinii wa ma’aasyii wa ‘aaqibatu amrii ‘aajili amrii wa aajilihi fashrif annii washrifni ‘anhu waqdur liyal khairahaytsu kaana tsumma ardhinii bihi, innaka ‘alaa kulli syai-in qadiir
 
Ertinya:-
 
“Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi.
 
Ya Allah, jika hal ini (***) dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku, baik pada agamaku, baik pada kehidupanku sekarang dan masa datang, takdirkanlah dan mudahkanlah bagiku kemudian berilah aku berkah daripadanya.
 
Tetapi jika dalam ilmuMu hal ini (***) akan membawa bencana bagiku dan bagi agamaku, membawa akibat dalam kehidupanku baik yang sekarang ataupun pada masa akan datang, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Semoga Engkau takdirkan aku pada yang baik, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas setiap sesuatu.”
 
Amacam..? okeh..? cecuber la buat dulu... moge2 ape yg korang inginkan tercapai... InsyaALLAH.. 
Amiiiiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnn

Thanks coz stay reading yah..!! muahxoxoxoxo...



7 comments:

  1. so dah start buat solatnye belum? good good. solat istikarah tuh penting kurus!

    ReplyDelete
  2. Assalam, dengan solat istikarah nie kita akan mudah lagilah utk buat pilihan... harap dapat buat pilihan yg terbaik...

    ReplyDelete
  3. solat la tarikh sesuai ke KOREA!

    ReplyDelete
  4. saya meminati diri cik puan muda holwa...izinkan saya mengisi borang? masih adakah kekosongan yg boleh saya isi? *mata macho bak shah rukh khan*

    ReplyDelete
  5. thanks sume... hendra : nak mkn siku..?? sudi x..? hahaha

    ReplyDelete
  6. saya sudi sahaja mahajaaaaa...WAKAKAKAKKAA

    ReplyDelete
  7. hahahaha... asal bole, nk sudi ajeee... dush..!

    ReplyDelete

ZAWARA.

...